Merhaba,
PwC’nin strateji danışmanlığı grubu Strategy&, küresel ölçekte hazırladığı Elektrikli Araç Satışları İncelemesi’nin 2022 yılı ikinci çeyrek sonuçlarını yayınladı. Bu çalışmaya bakılırsa; yılın ilk yarısında küresel bataryalı elektrikli araç (BEV) satışları, 2021’in aynı dönemine nazaran %81 arttı. Türkiye’de ise 2022’nin ilk yarısında elektrikli araç satışları, bir önceki yıla nazaran %154 artış gösterdi. Bu araçların ülkemizdeki toplam pazar oranı ise %8’e ulaştı.
Strategy& ve PwC Autofacts iş birliğiyle meydana gelen Elektrikli Araç Satışları İncelemesi raporunda, elektrikli araçların küresel çaptaki satışlarıyla ilgili analizlere işaret edildi. İncelemenin 2022 yılının ikinci çeyreğine dair neticeleri yayınlandı. Bataryalı elektrikli araçlar, bu senenin durgun vasıta piyasasında en çok tercih edilen vasıta türü oldu. 2022’nin ilk yarısında küresel bataryalı elektrikli vasıta (BEV) satışları, önceki senenin aynı dönemine nazaran %81 artarken, Çin bu artışın büyük kısmında hisse sahibi oldu. Çin’deki BEV satışları, 2022’nin birinci yarısında 2021’in aynı dönemine nazaran iki katını aşarak 2 milyona ulaştı. PHEV satışlarında gelişme Çin’de daha da süratli ilerleyerek; 2021’in ilk yarısına kıyasla, 2022’nin ilk yarısında %170 arttı. Bununla birlikte PHEV mutlak satış sayısı, BEV’lere gore kayda kıymet derecede azdı.
‘Türkiye, elektrikli araç pazarında iddialı’
Strategy& Şirket Ortağı Kağan Karamanoğlu, elektrikli araç satışlarıyla ilgili şu değerlendirmeyi yapmış oldu: “Genel olarak, Türkiye’de toplam elektrikli vasıta satışları 2022’nin ilk yarısında önceki yılın aynı dönemine göre %9 artarak %8 pazar payına erişti. Bununla birlikte üretimdeki darboğaz nedeniyle küresel BEV satışlarının artışı kısa vadede hız kaybediyor. Yine de Almanya ve öteki kilit pazarlarda BEV’lerin pazar payı büyümeye devam ediyor. Geleceğin bataryalı elektrikli vasıta üreticilerinden kabul edilen Türkiye, BEV pazarının önde gelenlerinden biri olma mevzusunda iddialı. Türkiye’de 2022’nin ilk yarısında BEV satışları, önceki yılın aynı dönemine gore %154 artarak 2.263 birime yükseldi.”
En fazlaca büyüme İngiltere’de, Almanya’da ise teşvikler azalıyor
2022’nin ilk yarısında genel PHEV satışları, 10 Avrupa pazarında önceki senenin aynı dönemine göre %14 azaldı. Diğer Avrupa pazarlarında ise Hollanda ve İsveç, BEV satışlarında en büyük artışı kaydetti. 2021’in ilk yarısına bakılırsa 2022’de Hollanda’da %82, İsveç’te ise %77 artış oldu. İsveç’in BEV pazar payında son dönemde kayda kıymet artış yaşandı. 2020’de %9 olan nispet, 2022’nin ilk yarısında %27’ye ulaştı. Hollanda ise BEV pazarının iyi geliştirilmiş şarj altyapısının avantajlarından faydalandı. Bu dönemde en fazlaca gelişme İngiltere’de gözlenirken, BEV pazar oranı %14 oldu. BEV’lerin çok yaygınlaşmasıyla, İngiltere hükümeti elektrikli vasıta satın alırken sağlanan 1.500 pound değerindeki hibeyi kaldırdı. Almanya da 2023’ten başlayarak BEV teşviklerini mühim seviyede azaltmaya hazırlanıyor. PHEV teşvikleri ise bu senenin sonunda kaldırılacak.
Rapora göre; araba üreticileri, elektrikli arabaların gelecekteki rekabetine hazırlanmak için çeşitlerini artırdı. Üreticiler, BEV’lerde segmentasyona giderken, uzun menzilli binek otomobiller pazarda önemli bir yer tuttu. Kişisel araçlar dışında, büyük firmaların filoları da BEV araçları kullanmak için adımlar attı. Hertz, Venmo, Fedex şeklinde firmalar, sıfır emisyon hedefleri çerçevesinde tamamen BEV’leri kullanmak için girişimlerde bulunmuş oldu. Tesla ve Audi gibi BEV alanında öncü şirketler da şarj istasyonlarını çoğalttı ve kullanıcıya daha ulaşılabilir bir şoför deneyimi sağlamak için projeler başlattı.
Yorumlarınızı esirgemeyin lütfen 🙂