Giyim sektöründe ‘alarm’ sinyalleri: 2022

Merhaba, 

Yüksek enflasyon nedeniyle fiyatları neredeyse ikiye katlanan, vatandaşın ise almakta zorlandığı giyim sektörü ‘alarm’ vermeye başladı. Vatandaş almaktan vazgeçince kıyafet sektörü Ekim ayında adeta ‘dip’ yaptı. Hal bu şekilde olunca, kıyafet markaları talepleri kesti, konfeksiyon atölyeleri ise kapasite düşürmeye başladı. Tüm bunlara karşın satılamayan mamüller stoğa niçin oldu. Siparişleri öteleyen markalar, elindeki stokları eritmek için ise indirimlere start verdi.

Turist alışverişinin azalması, yerlide ise artan fiyat hassasiyeti, markalarda stok yüküne yol açtı. Siparişler ötelenirken, stokları eritmek için indirimlere start verildi. Öte taraftan kıyafet alışverişi son 4 ayın en düşük seviyesine geriledi.

Dünya Gazetesi’nin haberine nazaran, Turist alışverişinin azalması, yerli tüketicide ise düşen alım gücüne bağlı olarak artan fiyat hassasiyeti, giriş seviyesi ürün icra eden markalar başta olmak suretiyle stokların artmasına yol açtı. Birçok markanın depolarının dolduğu ve buna bağlı olarak yeni taleplerin ise durdurulduğu belirtiliyor. Sektör temsilcilerinden aldığımız bilgiye nazaran hepimiz bir önceki tedarikçisine en az sıkıntı yaratacak şekilde tedariklerini ötelemeye başlamış durumda.

Hatta yeniden bazı büyük markaların kesilmemiş hammaddeleri, bedelini ödeyerek ‘konfeksiyon yapmayalım, 6 ay veya bir sene sonra üretelim’ söylediği sahadan gelen haberler içinde. Bekle-gör politikasının uygulayan markalar, mevcut stoğu eritmeye yönelik erken indirim dönemine girdi. Yabancı markalarda durumun daha da vahim bulunduğunu özetleyen iş insanları, fast fashion devlerinin içerde aksesuar ve kumaşın alınmasına rağmen üretimi durdurduklarını anlattı.

Geçen hafta Adidas ve Nike, yavaş hareket eden envanter nedeni ile indirim sinyali vermiş, yeni sipariş ve stok yenileme için ise dinlence sonrasını işaret etmişti. Benzer durum bu yıl ikinci defa indirime giden Amazon için de geçerli. Geçen ay 48 saat süren erken indirim kampanyası başlatan online ticaret devi, 15 ülkede uygulanan kampanya kapsamında 5,7 milyar dolarla beklenenden daha düşük satış geliri sağlamış, sadece söz konusu adım ‘stokları eritme’ amacı taşımış olduğu belirtilerek başarı göstermiş bir kampanya olarak değerlendirilmişti. Türkiye’de de kasım ayına girer girmez indirimler başladı.

Giriş seviyesi ürün icra eden markaların başında gelen LC Waikiki, dün itibari ile bambaşka indirimler ismi altında indirim dönemine start verdi. Marka son dönemde yüksek yurtiçi üretim maliyetleri nedeni ile yurtdışı tedarikini artıracağını açıklamıştı. Alınan bilgiye göre, bu kapsamda daha önce yüzde 90 olan yerlilik payı LC Waikiki’de yüzde 70’lere kadar gerilemiş durumda.

Tüketimde yaşanan düşüş kredi kartı masraflarına da yansıyor. Merkez Bankası verilerine bakılırsa giyim ve aksesuar harcama miktarı ekim ayında 20,6 milyar TL seviyesine gerileyerek son 4 ayın en düşük seviyesini gördü. Söz mevzusu rakam, okul alışverişinin de etkisiyle eylülde 30 milyar TL seviyesini aşmıştı. Ziyaret ettiğimiz birçok AVM’de de alıverişte yaşanan düşüş kendini gösteriyor. Mağaza görevlileri, gezgin alıverişinde belirgin bir düşüş görüldüğünü anlattı. Yerlide ise fiyat hassasiyetinin artarak devam ettiğini anlatan görevliler, acil ihtiyaç dışında kalan ürün alımlarının ertelendiğine dikkat çekti. Bu konum imalata da yansımış durumda. Konfeksiyon atölyelerinden iplik fabrikalarına kadar stoklar dolu iken kapasite kullanım oranları da son yılların en düşük seviyesine gerilemiş durumda.

karar.Com

 

Yorumlarınızı esirgemeyin lütfen 🙂

Yorum yapın