İTO Başkanı: Dizi ihracatında 600 milyon dolar geçeceğimizi öngörüyoruz: 2022

Merhaba, 

Aksiyon, dram, romantizm ve tarih dolu Türk dizileri, filmleri, yapımları, TV gösterileri, eğlence içerikleri, Fransız Rivierası’nın en popüler şehirlerinden Cannes’da MIPCOM Fuarı’na katılan alıcıların beğenisine sunuldu.

Uluslararası yapım ve eğlence içerik fuarı MIPCOM’a İstanbul Ticaret Odası’nın (İTO) ulusal katılım organizasyonuna ile Türkiye’den 20 firma dahil oldu. Fuara 13 şirket de bireysel stantlarıyla katılıyor. 100 ülkeden 4 bin 700 küresel içerik satın alıcısı, fuarın düzenlenmiş olduğu festival sarayının yapımcılarla dolu koridorlarını doldurdu. Fuara ziyaretçi giriş bilet ücreti bu sene 1.550 Euro olarak belirlendi.

Fuara İTO’nun milli katılım standı altında Altınsay Filmişleri, Atlas Küresel Medya, Azar Prodüksiyon, Fauna Prodüksiyon, Gain Medya, Grafi 200 Prodüksiyon, Hacıyatmaz Film, Hayat Görsel Yayıncılık, Kadraj TV, Match Point, Mako Post, Medyablue, Media Hub, Parlonist Çeviri, Saran Uluslararası Filmcilik, Semerkand, Sera Filmcilik, Siyahmartı Animation, Siyah Sekiz Medya, VFX İstanbul katılıyor.

TRT, Acun Medya, ATV, Calinos Entertainment, Eccho Rights Türkiye, Global Agency, Intermedya, Kanal D, MADD, Merzigo, Mistco, Raya Group, SPI / Filmbox ise kendi standlarıyla en yeni yapımlarına pazar arıyorlar.

Fuara çevrimiçi katılan İstanbul Ticaret Odası Başkanı Şekib Avdagiç, gazetecilere yaptığı açıklamada, MIPCOM’un içerik endüstrisini şekillendiren trendleri yakalamak için ideal bir merkez olduğunu altını çizdi. Avdagiç, “Yapımcılarımız, TV platformlarımız, telif ve çeviri şirketlerimiz MIPCOM’da iş bağlantılarını geliştirmek için doğru imkanları bulacaklar. Fuardan yeni dizi satışları, ortak yapım anlaşmaları için döneceklerine eminiz” dedi.

– 150 ülkede 100’e yakın Türk dizisi yayında

Şu anda 100’e yakın Türk dizisinin, dünyada en az 150 ülkede oynadığını belirten Avdagiç, dizi fiyatlarının pandemiden etkilendiğini de kaydetti. Avdagiç, “Pandemi öncesinde iyi bir Türk dizisinin bir bölümünün dünya satışlarının toplamı 650 bin doları bulurken, şimdi bölüm başı toplam kazanç 350-400 bin dolar seviyesinde. Ama satış adetlerimiz hızla artıyor.” ifadelerini kullandı.

Dizi ihracatı rakamlarına ilişik bir sual üstüne Şekib Avdagiç, “Doğrusu şu kadar ülkeye, şu bedelle diziler sattık şeklinde bir kayıt yok. Beyannameye bağlı bir ihracat olmadığı için sağlıklı istatistik tutulmuyor. Ancak bizim yapımcı firmalarımızdan aldığımız geri bildirimlere bakınca, bu yıl dizi ihracatında 600 milyon dolar geçeceğimizi öngörüyoruz.” değerlendirmesini yapmış oldu.

Türk yapımı içinde ne olduğunun temel sürükleyicisi olan dizi film ihracatının katma değerine dikkati çeken Avdagiç, “Bölüm başına aşağı yukarı 5 milyon TL’ye mal ettiğiniz bir diziyi, başarısına göre 400 bin dolara satabiliyorsunuz. Dizilerin arkasından sürüklediği markalar, sektörlerle birlikte dev gibi bir kıymet. Kültürümüzü dünyaya taşıması da en az ekonomik kıymeti kadar önemli” dedi.

Yerli ve yabancı dijital film, video platformlarının tesirini değerlendiren İTO Başkanı Avdagiç, kesin rakamlar bilinmese bile Türkiye’de dijital platformların toplam abone sayısının 4 milyon civarında olduğunun tahmin edildiğini söyledi. Avdagiç, “Tabi burada bir filmi tek bir kere satın alana da abone deniyor. Abonelerin aşağı yukarı yüzde 75’i yabancı dijital platformlara üye. Yerliler de önemli açınma içinde” dedi.

– “Dijitalle korsana hacet kalmıyor”

Avdagiç, dijital dizi, film, video platformlarının işlerin yayılmasında faal rol oynadığını, dizi, film, eğlence endüstrimizi genel itibariyle büyüttüğünü söylemiş oldu. Avdagiç, “Pandemiden sonra dijital platform izlenirliği ve sayıları dünya genelinde çok süratli yükseldi. 10 yılda alacağımızı tahmin ettiğimiz yolu 1.5 yılda aldık. Herkes eve kapandı ve izledi bir şekilde. Yine dijitallerin şöyleki bir faydası var. İnternet üstündeki korsan kayıtlarımızı da telafi etmeye yarıyor. İşlerimiz, dizilerimiz oldukça popüler olduğundan çok süratli korsana düşebiliyor. Diziyi bugün seyrediyoruz yarın Rusça alt yazılı izleyebiliyoruz, ama dijitalle korsana hacet kalmıyor” dedi.

Dijital platformun etkilerine işaret eden Avdagiç, şunları söyledi: “Dijital platformlar oyunculara, senaristlere yönetmenlere piyasaya şartlarının fazlaca üzerinde ücretler ödeyip kendilerine bağlıyorlar. Yapım şirketleri başrol oyuncularına bölüm başı 80-100 bin TL ödüyordu. Dijitallerde 100 bin dolarlara çıktığını duyuyoruz. Oyuncu platforma gidiyor. Bakınca bütün ülkelerde yayında daha fazla ülkede tanınacağım diyor. Haksız da değil normal olarak. Bütçeleri fazlaca zorluyorlar ve bütçelerin şişmesine sebep oluyor. Ayrıca platformlar bir dizinin, filmin tüm dünya haklarını satın alıyor. Yeniden bu diziyi başka bir ortamda satamıyorsunuz. Yerel yapımcıyı koruyacak bir ekip yasal düzenlemeler sektörün geleceği için önemli olacaktır.”

– “Türk dizilerinin ikinci vatanı Latin ABD oldu”

Avdagiç, Türkiye’nin pandemi sürecinde dizi üretimi, filmleri az duraksayan ender ülkelerden bulunduğunu kaydetti. Avdagiç, “Birçok ülkede daha uzun süreler prodüksiyonlar durdu. Biz üretime oldukca kısa bir ‘pause’ verdik. Yine dijital yardımıyla çok da popüler olmadığımız birtakım pazarlarda da görünüyor olmaya başladık. Özellikle Batı Avrupa’da Almanya ve İspanya’da süratli gidiyoruz” dedi.

Avdagiç, Türk yapımlarının son dönemde en oldukca popülarite kazandığı ülkelerden birinin İspanya bulunduğunu altını çizdi. Avdagiç, “İspanya’da firmalarımızın oldukca ciddi rating neticeleri aldığını duyuyoruz. Oyuncularımız büyük alaka ile takip ediliyor ve ödüllendiriliyor. Batı Avrupa’nın bölgesel marketi İtalya’da romantik içeriklerimiz büyük ilgi ile takip ediliyor. Oyuncularımız yerel yapımlarda yer alarak internasyonal başarılara imza atıyor. Bunlar bizim için oldukça mühim. Brezilya’da tekrar oldukça iyi gidiyoruz. Türk dizilerine en çok istek artışının yaşandığı bölgelerden biri Latin ABD. Adeta Türk dizilerinin ikinci vatanı Latin Amerika oldu. Türk filmleri, bütün dünyada olduğu şeklinde Latin Amerika’da da bir başarı örneği olarak gösteriliyor. 2018’den 2022’ye kadar 5 senedir Latin Amerika’da Türk dizisi damgası vurulmuş durumda. 2020’nin ortasından itibaren yani pandeminin başlamasıyla Türk dizilerine LATAM denilen Latin Amerika’daki alaka, Türk dizilerine olan global talebin de üstüne çıktı. Romantik dramalar, tarihi diziler, duygusal komediler son dönemde Latin Amerika’da oldukça iyi iş yapıyor.”

 

 

 

foreks.Com

Yorumlarınızı esirgemeyin lütfen 🙂

Yorum yapın