Kripto para arz yöntemleri nedir?: 2022

Merhaba, 

Kripto para arz şekilleri nedir?

Bir kripto parayı arz etmenin en popüler yöntemleri aşağıdakilerdir.

  • Initial Coin Offering (İlk Coin Arzı)
  • Initial Exchange Offering (İlk Borsa Arzı)
  • Initial Decentralized Exchange Offering (İlk Merkeziyetsiz Borsa Arzı)
  • Security Token Offering (İlk Menkul Kıymet Token Arzı)

Fakat blok zinciri dünyasında gün geçtikçe yeni halka arz şekilleri üremektedir. Bu aralar PancakeSwap’ın ilk konseptini attığı “Initial Farm Offering” popülar olmaya başladı. Şuanda markette Web2 dünyasını Web3 ile bağlama potensiyali olan, merkeziyetsiz finans yöntemleri ile firma hissesi arzı uygulamaları yer alıyor, fakat hep birlikte seyredip göreceğiz.

Kripto Para Arz Yöntemleri

Kripto Para Arz Yöntemleri

 

Initial Coin Offering (ICO) Nedir?

ICO coin ve ya tokenların proje sahipleri tarafından kullanıcısına satıldığı blok zinciri halka arz yöntemidir. Basit kelimeler ile, global ve ya lokal regülasyonların pek bulunmadığı, finansal mülkiyetin coin ve ya tokenlar aracılığı ile verildiği, proje sahiplerinin token satışını kendi yönettiği merkeziyetsiz bir halka açılma yöntemidir. Conveksiyonal finans dünyasından aşina olduğumuz IPO (Initial Public Offering) ile kıyaslamak gerekirse,

  • Yatırımcılar hisse yerine tokenlara haiz olurlar.
  • Fon oplama dönemi yatırım bankacılığı yerine proje sahipleri tarafından yürütülür.
  • Hukuki düzenlemeler IPO’ya göre oldukça az ve ya eksiktir.
  • Genellikle şirketin mali kaydı yoktur, projeler erken aşamalarda ICO yaparlar.

Initial Exchange Offering (IEO) Nedir?

ICO’yu düşünün, fakat fon toplama sürecinde sadece proje sahiplerine ekstra olarak bir merkezi borsa da görev alır. Hem marketing, istek toplama bununla birlikte yatırım sürecinin finansal yapısı merkezi borsalar tarafından yürütülür, ve toplanan fonlar ile derhal bir likidite havuzu oluşturabilir; bu sayede borsa kullanıcıları ön satışına katıldıkları token’ı takas etmeye başlayabilirler. Bazı borsalar lokal regülatorler tarafından düzenlendiğinden dolayı ICO’lara kıyasla daha hukuki altyapısı güçlü olabilirler.

Initial Decentralized Exchange Offering (IDO) Nedir?

IEO’da fon toplama periyodunun merkezi borsa ile birlikte yürütüldüğünden bahsetmiştik. IDO’da ise süreç çoğu zaman LaunchPad’lerde yürütülür. Kaldırılan fonların bir bölümü çoğu vakit otomatikman bir merkeziyetsiz borsada likidite olarak kullanılar ve bu sayede yatırımcılar satın aldıkları token’ı merkeziyetsiz borsa üzerinden takas etmeye başlayabilirler. ICO’ya kıyasla fazlaca daha kısa ve çilesiz bir süreçtir, bu sebeple LaunchPad’ler halka arzın büyük bir kısmını üstlenirler. Bütün süreç akıllı sözleşmeler üzerinde yürür ve güvensizlik ortamı hakimdir. Çoğu proje artık IDO yapmayı tercih ediyor ucuz ve hızlı olmasından kaynaklı, bizler de OpenPad olarak IDO süreçlerini yönetmekten sorumluyuz.

Token Satış Modelleri Nedir?

Öncelikle token satışlarında ilk ayrımı satış limitli mi limitsiz mi sorusunu sorarak başlayabiliriz. Son zamanlarda hibrid modeller de çıksa da, genellikle projeler limitli token satışını tercih ederler. Buradaki limitten kastımız ya totalde satılacak token miktarı veya totalde kaldırılmak istenen fon miktarıdır. Bir sonraki sorumuz, kimin ne kadar hisse alıcağıdır. Bu aslına bakarsak iktisat dalında da upuzun yıllardan beridir işlenen kaynak tahsis problemidir. Burada en sıklıkla gördüğümüz modeller, ilk-gelen-kazanır, açık arttırma yöntemleri ve ya token-bazlı tahsis metodlarıdır. İlk-kalan-kazanır metodu tam olarak ismi gibidir, token satışı adım atar kim ilk gelirse istediği kadar tahsisi alır. Totalde satılacak tokenlar bittikten sonra token satışı biter. Açık artırma metodlarında ise işler daha farklı yürümektedir. Burada tokenlar’ın fiyatı dinamiktir, zamanlar artabilir ve ya azabilir. Token fiyatı ve firma değerlemesinde market’in (yatırımcıların) laf sahibi bulunmasına izin verilir. Son olarak da token-bazlı tahsis modelleri vardır. Bu modelleri çoğunlukla LaunchPad’lerde görmekteyiz. Burada yatırımcılar LaunchPad’lerin tokenını satın alıp bir havuzda kilitlerler. Ne kadar ve ya ne kadar zaman kititlediklerine gore token satışından bir hisse tahsis edilir. Burada da en oldukca gördüğümüz modeller, tier (rütbe), lineer tahsis ve çekiliş sistemleridir. Fakat burada OpenPad şeklinde bazı projeler daha adil, verimli ve merkeziyetsiz token satış modelleri de geliştirmektedir. Kısaca, tier sistemi sizi kilitlediğiniz token miktarına bakılırsa bir rütbeye atar; atandığınız rütbenin bazı ayrıcalıkları vardır, bu ayrıcalıklar sizin ne kadar tahsis alabileceğinizi gösterir. Lineer tahsis sistemleri adından da anlaşılacağı benzer biçimde, havuzda kitlenen token payınız ne kadarsa size o denli tahsis vermektedir. Örneğin, total havuzun 1% ine sahipseniz, token satılmasında da 1% tahsis hakkınız olur. En en son da çekiliş sistemlerinde, yatırımcılar çekiliş bileti alırlar, ne kadar çok alırlar ise şanşları o kadar artacaktır. Eğer çekiliş başarılı olursa, biletleri boyutunda token satışından paya haiz olurlar.

token satış modelleri

token satış modelleri

 

Token Satışı Yaparken Nelere Dikkat Etmeliyim?

Burası projeden projeye vizyondan gösterime değişecektir, ama benim için aşağıdaki gibidir.

  1. Önceden belirlenmiş bir miktar fon kaldırın. Eğer ne kadar fon toplamak dilediğiniz belli değilse ve bir sınır koymuyorsanız, yatırımcılar siz değerli ziyaretçilerimizin aç gözlü bulunduğunu düşünebilirler. Bu herkes için değil doğal olarak ki. Eğer limitsiz token satışı yapmanızın mantıklı bir sebebi varsa neden olmasın.
  2. Tokenlarının belli ve sabit bir kısmını satın. Örneğin 15% ve ya 15-20% şeklinde bir aralık da tanımlayabilirsiniz.
  3. Tokenları mümkün olduğunca çok kişiye dağıtın. Kişi sayısını artırmak hem ekosisteminizdeki yatırımcı sayısını artıracak bununla beraber ani fiyat dalgalanmalarının olasılığını kısmen düşürecektir.
  4. Tokenları market değerinden satın. Muhtemelen tokenlarını satarken değerlemenizi bilmiyor olacaksınız. Eğer talepten düşük fiyata satarsanız, talebinizden daha azca fon toplamış, eğer market değerinden daha yükseğe satarsanız, talebinizden daha fazlaya satacağınız için, yatırımcılarınızın kısa vadeli sermayeleri satın aldıkları talebin altında kalacaktır. Burada dutch auction ve ya reverse dutch auction şeklinde yöntemler, market kıymetinizi keşfetmenize destek olacaktır. Basit kelimeler ile, düşük fon toplama ile aşağı yönlü potansiyal fiyat dalgalanması arasında bir pazarlık vardır.
  5. Talebi olan her insanın azca da olsa satın almasına izin verin. Çoğu yatırımcı yatırımın dışında kalmaktansa hedeflediği miktardan daha azca yatırım yapmayı tercih edecektir. Bu sebeple 0.00001 > 0.
  6. Ve milyon tane daha mikro parametre. Vest (dağıtım) süreçleri, erken yatırımcı hasılat oranları ve hukuki konular… Bu sıralama bu şekilde gitmektedir. Eğer istatisliksel ortalamanın dışında, doğrusu markette pek fazlaca kere kontrol edilmemiş token satış objektifleri ve ya parametleri ile bir token satışı düzenlemeyi düşünüyorsanız, bu bağlamdaki bilginizin fazlaca güçlü olması gerekmektedir.

OpenPad 

OpenPad, Türkiye’den kripto mühendislerinin ve girişimcilerinin kurduğu, erken hiyerarşi Web3 yatırım, fon toplama, inkübasyon ve finans platformudur. İçerisinde yenilikçi bir Web3 launchpad, DeFi platformu, merkeziyetsiz VC toplumu, ve inkübatör & hızlandırıcı bulunduran OpenPad, geliştirdiği yatırım teknolojisi ile Web3 startup’larının bereketli ve emin bir halde halka arz olmasını ve fonlanmasını sağlarken, her büyüklükten bireysel ve kurumsal yatırımcılara $1’dan başlamış olan sermayeler ile yatırım yapma imkanı sunuyor. Geliştirdiği blok zinciri temelli finansal teknoloji ile yüksek bariyerli Web3 yatırımlarını demokratize etmeyi hedefleyen OpenPad, hepimiz için garanti tahsis modelleri, merkeziyetsiz finans getiri ürünleri, temettü ve sigorta modelleri ile yatırımcıların sermayelerini verimli ve emin kılıyor.

OpenPad Sosyal Medyalar

Yorumlarınızı esirgemeyin lütfen 🙂

Yorum yapın