Merhaba,
Allianz Trade’in araştırmasına gore küresel yarı iletken krizinden en çok zarar kabul eden sektör otomotiv endüstrisi oldu. Çip sıkıntısının küresel otomotiv üretiminde 18 milyon adetten fazla kayba niçin olduğu tahmin edilirken, 2021 ve 2022 genelinde Avrupa’ya 100 milyar euroluk maliyeti olması bekleniyor.
Allianz Trade’in otomotiv sektöründeki çip sıkıntısına yönelik yapmış olduğu araştırma, küresel yarı iletken krizinden en fazlaca otomotiv üretiminin etkilendiğini ortaya koyuyor. Araştırmada, 2020 yılının ikinci yarısında otomobillere olan talebin beklenenden daha hızlı toparlandığı ancak buna karşın, çip krizi nedeniyle otomotiv üretiminde 18 milyondan fazla araç açığının yaşandığı vurgulanıyor. Araştırmaya nazaran, çip krizinin Avrupa otomotiv sektörüne maliyeti 2021 ve 2022 genelinde 100 milyar euroyu bulabilecek.
Araştırmaya göre, çip krizinin en fazlaca otomotiv sektörünü etkilemesinin bir başka nedeni ise çip üreticilerinin üretim kapasitelerini bilgisayarlar ve veri merkezleri şeklinde talebin hızla artışa geçmiş olduğu nihai pazarlara kaydırması oldu. Çip sıkıntısı sebebiyle araba üretiminin 2019 seviyesinin çok altında kalmış olduğu vurgulanan araştırmanın sonuçlarına göre, sektörün küresel olarak toplam üretim kaybı 18 milyon adedin üzerinde. Araştırmada, araç üretiminin 2021 yılında 13 milyonla benzeri görülmemiş seviyelere gerilediği Avrupa’da durumun daha kötü olduğu belirtilirken, Çin’deki karantina kapanmaları ve Rusya’nın Ukrayna’yı işgal etmesiyle ortaya çıkan ek tedarik zinciri aksaklıkları sebebiyle üretimdeki toparlanmanın tekrar sekteye uğradığı anlatım ediliyor.
En büyük darbeyi Almanya aldı
Çip sıkıntısının yol açmış olduğu üretim yavaşlamasının Avrupa ekonomisine maliyetini hesaplamak için 2021 ve 2022 üretiminin 2019 seviyeleriyle karşılaştırıldığını dile getiren Allianz Trade Türkiye CEO’su Ahmet Ali Bugay, “Hesaplamalarımıza gore 2021 senesinde 50 milyar euronun üzerinde bir kayıp var; bu da bölge GSYH’sinin yüzde 0,4’üne eşit bir rakam. Avrupa’da otomotiv üretiminin 2022 yılında bir kez daha yüzde 1 azalacağını varsayarsak 47 milyar euroluk bir yitik daha yaşanabilir ve toplam kayıp 98 milyar euroya ulaşabilir. Otomotiv sektörü toplam katma değerin daha büyük bir payını temsil etmiş olduğu için Almanya, 2021 ve 2022’de 47.5 milyar euro katma kıymet kaybıyla en büyük darbeyi aldı. İşin iyi yönünden göre, perakendecilerdeki tarihi düşük yığın seviyeleri göz önüne alındığında, üretimin 2023 yılında yeniden hareketlenmesi yukarı yönlü büyük bir potansiyel yaratabilir” dedi.
Çözüm için Avrupa’daki desteklerin acil ve makul hedeflere odaklanması gerektiğini anlatım eden Bugay, “2021 senesinde dediğimiz gibi, Avrupa’nın yarı iletkenler konusunda özerklik kazanması düşük belki. Ancak siyaset yapıcılar, teşvikleri tüketici elektroniğinden ziyade otomotive odaklayarak, yerli üretimi teşvik ederek ve ortak girişimler başlatarak krizin çözümü için doğru yönde adım atabilirler” diye konuştu.
Yorumlarınızı esirgemeyin lütfen 🙂