Yurtiçi hafifçe araç satışları yıllık yüzde 9 arttı: 2022

Merhaba, 

Temmuz ayında yurtiçi hafif vasıta pazarı (otomobil + hafif ticari araç) senelik %9 artarak 52 bin adet olarak gerçekleşti. (10 yıllık Temmuz averajı: 62 bin tane).

Yılbaşından bu yana toplam hafif vasıta satışları yıllık %7 daralarak 410 bin adet oldu. (Son 12 ay toplamı: 705 bin tane). Temmuz ayında binek araç satışları senelik %13 artarken, hafifçe ticari araç satışları %3 daraldı. Tofaş kar neticeleri raporumuzda hafif vasıta pazar beklentimizi 750 bin adetten 800 bin adede yükseltmiştik. Temmuz ayı hafifçe vasıta satışları beklentimiz olan 62 bin adet satıştan %16 düşük gerçekleşmiştir.

2012-2021 yılları içinde 7 aylık hafif araç (HA) satış hacmi, yıllık hafif vasıta satış hacminin %52’sini oluşturmuştur. Söz mevzusu eğilimin 2022 yılında da devam edeceğini varsayarsak, 2022 yılı için 791 bin tane hafifçe araç satış hacmi hesaplamaktayız. Söz mevzusu meyil, 2022 yurtiçi hafifçe araç pazar beklentimiz olan 800 bin tane araçtan %1 daha düşüktür. Haziran 2022’de söz mevzusu eğilimin 811 bin adet satış hacmine işaret ettiğini dikkate alırsak, Temmuz 2022’de hafif vasıta satış eğiliminde aylık bir gerileme bulunduğunu izlemekteyiz.

Temmuz 2022’de, Tofaş aylık +388 baz puan artışla %26,4 pazar payına yükselerek en yüksek pazar oranı kazanan şirket oldu. Onu aylık +182 baz puan artışla %14,7 pazar payına yükselen Doğuş Otomotiv takip etti. Renault Grubu aylık bazda -481 baz puan düşüşle %15,9 pazar payına gerileyerek aylık bazda en yüksek pazar payı kaybeden firma oldu. Onu aylık bazda -427 baz puan düşüşle %9,2 pazar payına gerileyen PSA Grubu takip etti. Renault Grubu’nun bu kadar büyük bir pazar payı kaybetmesinin sebebi, 25 Haziran – 18 Temmuz 2022’de üretimi durdurmalarıdır. Tofaş ve Ford Otosan’ın Ağustos ayında bakıma gireceğini düşünürsek, Renault
Grubu’nun Ağustos 2022’de pazar payı kazanma olasılığının yüksek bulunduğunu düşünüyoruz. Ağustos 2022’de, Tofaş ve Ford Otosan ise pazar oranı kaybetmesinin olası olduğuna inanıyoruz.

Dogus Otomotiv Skoda dâhil hafif araç satışları Temmuz ayında yıllık %18 daralarak 7.7 bin tane oldu. (Skoda hariç %10 daralarak 6.6 bin tane oldu). Skoda hariç 7a22 satışları 47.9 bin tane seviyesinde gerçekleşti. 2012 – 2021 yılları arasında Skoda hariç hafif vasıta satışlarının %54’ü yılın ilk 7 ayında gerçekleşmiştir. Söz mevzusu eğilimin 2022 yılında da devam edeceğini varsayarsak, 2022 yılı için 88.9 bin tane satış hesaplamaktayız. Söz konusu eğilimin Haziran’da 90.6 bin adet seviyesinde olduğunu düşünürsek, Temmuz 2022’de Doğuş Otomotiv hafif araç satışlarında aylık bazda hafif bir yavaşlama olduğunu izlemekteyiz. Şirketin Skoda hariç ağır ticari vasıta dâhil satış beklentisi +90 bin tane seviyesindedir.

Ford Otosan hafif araç satışları Temmuz ayında yıllık %9 daralarak 4.5 bin adet oldu. Ford Otosan’ın 7a22 hafifçe vasıta satışları senelik %9 daralarak 36.9 bin adet seviyesinde gerçekleşti. Şirketin 2022 yurtiçi satış hacmi öngörüsü 90-100 bin adet (ağır ticari araç satışları dâhil) seviyesindedir. 2012-2021 yılları arasında 7 aylık hafifçe araç (HA) satış hacmi, senelik hafif araç satış kütlesinin %51’ini oluşturmuştur. Söz mevzusu eğilimin 2022 senesinde da devam edeceğini varsayarsak, 2022 yılı için 72.0 bin tane hafifçe araç satışı hesaplamaktayız. Haziran ayında laf konusu eğilimin 74.6 bin tane bulunduğunu düşünürsek Ford Otosan’ın hafifçe vasıta satışlarında aylık bazda hafif bir yavaşlama izlemekteyiz.

Tofaş hafif vasıta satışları Temmuz ayında senelik %88 artarak 13.8 bin tane oldu. Tofaş’ın 7a22 hafifçe araç satışları yıllık %9.5 artarak 77.5 bin adet seviyesinde gerçekleşti. Şirketin 2022 yurtiçi satış kütlesi öngörüsü 140-155 bin tane seviyesindedir. 2012-2021 yılları içinde 7 aylık hafif araç (HA) satış kütlesi, yıllık hafif vasıta satış kütlesinin %51’ini oluşturmuştur. Söz konusu eğilimin 2022 senesinde da devam edeceğini varsayarsak, 2022 yılı için 152.1 bin tane hafifçe vasıta satışı hesaplamaktayız. Haziran ayında söz mevzusu eğilimin 147.1 bin tane bulunduğunu düşünürsek Tofaş’ın aylık bazda hafifçe araç satışlarında bir iyileşme olduğunu izlemekteyiz. Söz konusu meyil, şirket öngörüsünün üstündedir. Tofaş’ın son 2 aydır iç pazarda yüksek tutarlarda pazar oranı kazanmasının nedenlerinin 1) daha iyi bulunurluk ve 2) Egea’nın otomatik vites versiyonundan kaynaklandığını düşünüyoruz. 15 Temmuz – 2 Ağustos 2021’de Tofaş bakım çalışmaları için üretimi durdurmuştu. Tofaş’ın hafifçe vasıta satışlarındaki senelik yüksek artışın önemli bir bölümü düşük baz etkisinden meydana gelmektedir.

 

 

Ak Yatırım

 

Yorumlarınızı esirgemeyin lütfen 🙂

Yorum yapın